El 28 de juny es commemora el Dia Internacional de l’Orgull LGTBI+, una data que recorda els fets de Stonewall de 1969 a Nova York, quan persones del col·lectiu LGTBI+ es van alçar contra la repressió policial i van iniciar un moviment global per defensar el dret a viure lliurement la seva identitat sexual. Des d’aleshores, el 28 de juny s’ha convertit en un símbol de lluita, visibilització i celebració de la diversitat sexual, afectiva i de gènere.

Amb el lema “Més orgull, més drets, més llibertat!”, l’Ajuntament de Vic i el Consorci d’Osona Acció Social, a través de l’Oficina tècnica d’igualtat de gènere i LGTBI+ (OTIG) de Vic, Osona i Lluçanès, impulsen durant el mes de juny un programa d’activitats culturals, formatives i reivindicatives, en col·laboració amb entitats i institucions de la comarca.

Llibres, veus i reflexions compartides

La paraula i el pensament també tindran protagonisme. El divendres 20 de juny a les 18.30 h, la Llibreria Muntanya de Llibres de Vic acollirà la presentació de la novel·la “Dos per un”, amb l’autor, Cristian Olivé, que dialogarà amb membres del club de lectura de Sant Tomàs i de la comissió de sexoafectivitat de l’entitat.

El dijous 26 de juny a les 18 h, a l’Auditori de Manlleu, es durà a terme la xerrada-taller “Transitar és una pregunta incòmoda”, amb la divulgadora i autora trans* Valentina Berr, en conversa amb Àfrica Alonso (“Una llum tímida”). L’acte, organitzat pels SAI LGTBI+ d’Osona i Manlleu, es clourà amb una signatura de llibres. Per participar-hi cal inscriure’s enviant un correu a: sai.lgbti@manlleu.cat

Cinema per visibilitzar el lesbianisme

Un dels eixos destacats de la programació són els cines-fòrums. El divendres 13 de juny a les 20.30 h, al Teatre Molí de l’Esperança de Gurb, es projectarà el film “Alteritats”, seguit d’un col·loqui obert per compartir reflexions. Aquesta activitat està organitzada pel Departament d’Igualtat i Feminisme, el CLAM – Festival Internacional de Cinema Social i l’Ajuntament de Gurb.

El cicle continua el diumenge 29 de juny a les 19 h a l’Espai de Prats de Lluçanès, amb la pel·lícula “Carol”, reconeguda per la seva mirada sobre l’amor entre dones i que també anirà seguida d’un col·loqui.

Formació per fer les residències per a persones grans espais més inclusius

El dimecres 9 de juliol a les 18.30 h, al Casal Cívic de Vic, es presentarà la guia “Incorporar la perspectiva LGTBI+ a les residències i altres centres i recursos per a les persones grans”, una eina per sensibilitzar els equips professionals sobre la realitat del col·lectiu LGTBI+ en l’àmbit de les persones grans. L’activitat està organitzada pel SAI LGTBI+ de Vic, Osona i el Lluçanès, amb la col·laboració de l’associació Acció Trans*. Les inscripcions es poden fer a través d’aquest enllaç.

Accions que donen suport a la visibilitat LGTBI+

  • La UGT d’Osona ha posat en marxa una enquesta per conèixer com es viu la diversitat LGTBI+ a les empreses de la comarca i detectar possibles mancances en l’aplicació de la Llei 4/2023. El qüestionari és anònim i obert a treballadores, treballadors, representants sindicals i persones del col·lectiu LGTBI+. Podeu participar-hi a través d’aquest enllaç.
  • L’Oficina tècnica d’igualtat de gènere i LGTBI+ ha elaborat un document pràctic per facilitar l’aplicació del Reial decret 1026/2024, que recull mesures i protocols per garantir els drets de les persones LGTBI+ a les empreses i prevenir qualsevol forma de discriminació per motius d’LGTBI-fòbia.

Consulteu el programa d’actes i els materials de la campanya.