Cada any un miler de persones d’Osona i el Lluçanès són ateses per aquest servei comarcal d’ajuda a la llar i suport social

 

La Fundació Assistencial d’Osona (FADO) serà l’entitat encarregada de gestionar el Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) a Osona i el Lluçanès durant els propers quatre anys. El consorci d’Osona Acció Social va aprovar en sessió plenària l’adjudicació del nou contracte comarcal, per una durada de quatre anys, prorrogables bianualment fins a un màxim de 8 exercicis.

Una aprovació que segons la presidenta d’Osona Acció Social, Victòria Terricabras Tarin, reafirma la vocació de servei i visió de territori per oferir solucions de justícia social en ambdues comarques.

El SAD és un servei cabdal per aquelles persones, majoritàriament grans, que necessiten ajut en el seu entorn domiciliari, que viuen soles o amb altres persones que també precisen aquesta atenció, en aspectes com la higiene personal, el control de la medicació o en els moments en els quals la persona s’ha de llevar, vestir i enllitar, oferint sempre també suport personal i familiar.

Cada any, un miler d’usuaris reben atenció personal, ajuda a la llar i suport social gràcies a aquest recurs supracomarcal: l’any 2023 es van atendre 1114 persones, amb un total de 61.821 hores de servei.

 

Les novetats del nou contracte

El nou contracte adjudicat incorpora millores vinculades a garantir les particularitats i voluntats de les persones usuàries, i les principals novetats són l’increment de la cobertura i la intensitat del servei, per millorar la qualitat de l’atenció i també el benestar laboral. En concret, estableix equips de treballadores familiars coordinats amb equips de proximitat de zona de les comarques per donar més i millor continuïtat al servei; dona la possibilitat d’ampliar l’equip amb noves figures professionals (professionals de la teràpia ocupacional i/o d’infermeria; de la psicologia i/o educadors socials); augmenta la direcció del servei que haurà d’ajudar a donar uniformitat en la tipologia i qualitat de servei; incorpora un nou programa informàtic que permet millorar la gestió i agilitzar processos; millora la càrrega de formació presencial dels treballadors i treballadores familiars. El nou contracte també deixa la porta oberta a incorporar nous serveis, com per exemple els àpats a domicili.

 

La FADO, ara, sota el paraigües del CHV-FHSC

La FADO és una empresa de la comarca d’Osona, amb un ampli coneixement de la xarxa assistencial social i sanitària i una gran facilitat del treball en xarxa. Aquest és un dels grans avantatges d’aquesta adjudicació, com també el fet que és una de les entitats avalades per la Generalitat de Catalunya per prestar aquest servei, és a dir, està acreditada com a proveïdora del SAD a la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.

A més, la FADO ja és coneixedora del model del servei d’atenció domiciliària a Osona perquè l’havia gestionat durant una dècada, del 2011 al 2021. El desembre de 2022 va recuperar la gestió del servei amb una novetat molt important. En va assumir la gestió en el marc del procés d’integració de les empreses promotores de la FADO, que són el Consorci Hospitalari de Vic, la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic i la Fundació Hospital Sant Jaume de Manlleu. La gestió del Servei d’Atenció Domiciliària a Osona per part de la FADO, per tant, s’encaixa en aquest procés de reestructuració de l’àrea de la dependència que està fent el CHV-FHSC-FHSJM. Una nova mirada que vetlla per reforçar l’àmbit d’atenció a les persones grans amb una visió 360º, més social i comunitària i, alhora, que permeti dignificar el sector i facilitar la incorporació de professionals.

 

Un SAD equitatiu per a tot el territori

Una de les principals virtuts del model és que es tracta d’un servei que vol ser eficaç, eficient i equitatiu per a tots els habitants d’Osona i el Lluçanès, visquin on visquin. És una de les pedres angulars de l’atenció comunitària al territori, que ha de fer possible assolir, entre altres fites, el desig de les persones de continuar vivint a casa seva i en el seu entorn, mantenint el control sobre les seves pròpies vides.

 

Un contracte que vetlla per la qualitat i millora contínua del servei

El concurs es va fer en la modalitat de gestió delegada prevista al Decret 69/2020 d’acreditació, concert social i gestió delegada dels Serveis Socials d’Atenció Pública. Aquest decret, que se sustenta en la promoció i la millora continua de la qualitat dels serveis, pren com a referència el concepte de qualitat de vida i vetlla perquè els serveis i recursos s’adaptin a les necessitats socials i el desenvolupament comunitari. Així, la gestió delegada comporta un molt estricte sistema d’acreditació de les entitats proveïdores dels serveis socials, exigint a les entitats proveïdores l’assoliment d’uns estàndards de qualitat per poder formar part de la xarxa. La FADO va ser l’entitat guanyadora del concurs enfront altres empreses amb alta implantació a l’estat.

Les hores màximes corresponents a la primera  anualitat són  60.000 màximes respecte l’atenció domiciliaria en atenció a la persona així com les 15.000 hores màximes respecte l’atenció a la llar. Per la resta d’anys de contracte es preveu un increment gradual d’hores màximes contractades en el servei, degut a l’increment d’hores que preveu el Contracte Programa del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya aprovat i a l’augment d’hores de servei per augment de la intensitat i cobertura justificat per l’envelliment de la població d’Osona i el Lluçanès.

El pressupost base de la licitació pels 4 anys de durada inicial del contracte és de 9.998.295 euros.